Pop Culture
Ο Καπετάν Μιχάλης του Νίκου Καζαντζάκη έγινε ένα μοναδικό graphic novel από τον Pan Pan

Ο Καπετάν Μιχάλης, το αριστούργημα του Καζαντζάκη, είναι από τα κορυφαία μυθιστορήματα της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Το βιβλίο κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1953. Από τις εκδόσεις Διόπτρα κυκλοφορεί και το graphic novel που έφτιαξε ο Παναγιώτης Πανταζής (Pan Pan) σε δικό του σκίτσο και σενάριο, μία από τις πιο ολοκληρωμένες κυκλοφορίες του είδους που έχουν γίνει ποτέ στην Ελλάδα.

Ο Καπετάν Μιχάλης, ο κεντρικός ήρωας του βιβλίου, είναι ένας άγριος και ανυπότακτος πολεμιστής που έχει ορκιστεί να είναι μαυροντυμένος, αξύριστος και αγέλαστος μέχρι να ελευθερωθεί η Κρήτη. Όταν όμως συναντά την Εμινέ, τη γυναίκα του αδελφοποιτού του, του Νουρήμπεη, τον κυριεύει «ένας δαίμονας» που, παρά τις προσπάθειές του, δεν καταφέρνει να τον βγάλει από το μυαλό του.

κομικ καπεταν μιχάλης παν παν

Η υπόθεση τοποθετείται το 1889, την περίοδο της Κρητικής Επανάστασης, σε έναν κόσμο αγριότητας, του οποίου η ηθική εντελώς διαφορετική από τη σημερινή, οι κανόνες του ορίζονται από τον αγώνα ενάντια στην υποδούλωση και τη βαναυσότητα, όπως επιβάλλει η έννοια της επανάστασης· τα γεγονότα είναι πραγματικά (ο Καπετάν Μιχάλης φτιάχτηκε κατ’ εικόνα του πατέρα του συγγραφέα), αρκετά είναι φανταστικά, όλα όμως δημιουργούν δυνατούς χαρακτήρες.

Καθώς η τεταμένη κατάσταση μεταξύ Οθωμανών και χριστιανών στο νησί προκαλεί γεγονότα που θα οδηγήσουν στην επανάσταση του 1889, ο Καπετάν Μιχάλης βρίσκεται να αναζητά την ελευθερία σε έναν ακόμη τομέα…

κομικ καπεταν μιχάλης παν παν

Με μια σύγχρονη σκηνοθετική ματιά που δίνει προτεραιότητα στη χρονική ροή, με κοφτούς διαλόγους που διατηρούν την καζαντζακική ιδιόλεκτο και με υπέροχες παλέτες που καθιστούν την ανάγνωση απολαυστική εμπειρία, ο Πανταζής καταφέρνει να αποτυπώσει τον κόσμο του Καπετάν Μιχάλη όπως τον κατέγραψε ο Καζαντζάκης.

Σημείωμα του δημιουργού:

«Όταν μου προτάθηκε το να διασκευάσω τον Καπετάν Μιχάλη σε κόμικ, ή πρώτη μου σκέψη ήταν: «αυτή είναι μια σπουδαία πρόκληση και η αναμέτρησή μου με ένα τόσο εμβληματικό έργο θα με πάει παραπέρα ως καλλιτέχνη». Η δεύτερή μου σκέψη ήταν: «αυτό το βιβλίο έχει πολλά άλογα μέσα, πρέπει να μάθω να σχεδιάζω άλογα!». Τελικά, όπως συμβαίνει και με τα περισσότερα πράγματα στη ζωή, οι αρχικές ανησυχίες δεν ήταν παρά ένα αστείο μπροστά στις αληθινές προκλήσεις ενός τέτοιου πρότζεκτ.

Πώς μεταφέρεις τις λεπτές αποχρώσεις των χαρακτήρων του Καζαντζάκη, τις μύχιες σκέψεις τους, τα όσα τους κατατρώνε και παράλληλα τους δίνουν ζωή ενώ ανοιχτά κινούνται σε συγκεκριμένα πλαίσια παγιωμένα Στην οικονομία ενός κόμικ, ακόμη και μια γραμμή σε ένα πρόσωπο μπορεί να φτιάξει ή να καταστρέψει την ατμόσφαιρα. Πώς κάνω αυτή τη γραμμή σύμμαχό μου στην προσπάθεια να χωρέσω τον κόσμο του πρωτότυπου μυθιστορημάτος σε λιγότερες απο 200 σελίδες κόμικ;

Το διάβασα και το ξαναδιάβασα. Το διάβασα «επαγγελματικά» κρατώντας σημειώσεις και το διάβασα ως αναγνώστης αφήνοντάς το μυαλό μου να ταξιδέψει στον κόσμο του. Διάβασα για τη ζωή του Καζαντζάκη και για τη ζωή των ανθρώπων την εποχή εκείνη. Τις συμβάσεις και τις αποδράσεις τους, τα όπλα που κρατούσαν, τα ρούχα που φορούσαν, τα φαγητά που έτρωγαν, το πως έκαναν δικές τους τις διάφορες φιγούρες της θρησκείας τους. Και επισκέφθηκα το Ηράκλειο γιατί τίποτα δε συγκρίνεται με το να περπατήσεις τον τόπο που θα σχεδιάζεις και ας είναι η ιστορία από 140 χρόνια πριν, το χώμα είναι ίδιο.

Και αφού τα έκανα όλα αυτά, άνοιξα ένα φρέσκο μπουκάλι μελάνι, και βούτηξα το πινέλο μου».